Sådan sikrer du optimal indretning af din butik

Hvis du tror, at det er ligegyldigt, hvordan du indretter din butik, så tager du grueligt fejl. Indretningen af en butik påvirker kunden på både et bevidst og et underbevidst niveau. Ikke på en manipulerende måde, men snarere som en slags guide til at vælge de bedste produkter og tage tilfreds derfra med en god, imødekommende oplevelse.

Indretning i vindue og gennem butikken

Har din butik butiksvinduer, så skal de udnyttes til fulde. Butiksvinduet er det første sneak peak, kunden får af butikken og dets indhold, og det er derfor meget vigtigt, at vinduesudstillingen formår at fange folks opmærksomhed. Udstillingen skal fremvise spændende og gerne nye varer og opstilles på en attraktiv måde, der giver butikken personlighed og karakter. Derfor skal varerne i butiksvinduet samtidig repræsentere det udvalg af varer, som butikken sælger. Udstillingen må derfor heller ikke blive for spændende, da det så måske vil blive en kedelig fornøjelse, så snart man er lokket ind i butikken.

Man kan sige, at butiksvinduet er begyndelsen på den rejse kunden skal til at tage. Derfor er det vigtigt, at rejsen fortsætter inden for dørene. F.eks. kan du indrette din butik som et ”loop”, hvor kunden automatisk bliver ført gennem butikken og derfor får muligheden for at se på alle butikkens varer. Denne indretning er kundevenlig, og du sikrer dig, at der ikke er steder i butikken, som kunden ikke opdager. På den anden side kan man også vælge en lige-til-indretning, hvor den åbne plads udnyttes. Her står varerne langs væggene, og der er god plads imellem hylder og diske, således folk nemt kan navigere rundt. Denne indretning er god, hvis kunden skal kunne danne sig et hurtigt overblik over butikkens indhold.

Belysning og placering

Det er vigtigt med god butiksbelysning, da lyset sætter rammen for atmosfæren i butikken. Det skal helst være klart og køligt, således at varerne udstilles bedst muligt. Tænker du samtidig på energibesparelse og miljø, kan du med fordel vælge miljøvenlig LED belysning, som samtidig har fleksible muligheder, idet de kan placeres som spots mange forskellige steder.

Placeringen af varer skal heller ikke være tilfældig. Man kan med fordel stille nedsatte varer og impulsvarer oppe i nærheden af kassen, da der her er større chance for, at kunderne lige skal have noget med, som oprindeligt ikke stod på indkøbssedlen. Lignende varer bør stå ved siden af hinanden, så det gøres nemt og overskueligt for kunderne at finde det, de leder efter.

SunFlux ApS

Naverland 15

2600 Glostrup